Mikroprzedsiębiorstwo zatrudniające do 9 pracowników łącznie może wg mnie ubiegać się:
1) zwolnienie ze składek ZUS
2) pożyczkę z PUP na maksymalna kwotę 5000,00 zł, która można umorzyć, jeżeli utrzyma się miejsca pracy
3) dofinansowanie do pensji pracowników - wynagrodzenie i składki społeczne.
Jeżeli złożono jednocześnie wniosek o zwolnienie ze składek ZUS, to wówczas tu wnioskuje się o dofinansowanie tylko wynagrodzenia bez składek społecznych.
Skorzystaj z dofinansowania do pensji swoich pracowników
Skorzystaj z 3-miesięcznego dofinansowania wynagrodzenia swoich pracowników w przypadku przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy oraz opłaty składek na ubezpieczenia społeczne.
ZŁÓŻ WNIOSEK
Informacje:
W tym rozwiązaniu:
- w przypadku przestoju ekonomicznego maksymalna kwota na pracownika wyniesie 1 300,00 zł brutto oraz składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia 233,09 zł (wysokość składki uzależniona jest od wysokości składki wypadkowej obowiązującej u danego pracodawcy: od 0,67% do 3,33%, podana wysokość składki dotyczy poziomu 1,67%, a więc wysokość przyznanej składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia może być różna),
- w przypadku obniżonego wymiaru czasu pracy maksymalna kwota na pracownika wyniesie 2 079,43 zł brutto oraz składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia 372,84 zł (wysokość składki uzależniona jest od wysokości składki wypadkowej obowiązującej u danego pracodawcy: od 0,67% do 3,33%), a więc wysokość przyznanej składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia może być różna),
- wysokość pomocy może ulec zmianie, gdyż wyliczana jest na dzień złożenia wniosku. Państwo dopłaca przy obniżonym wymiarze czasu pracy, połowę do wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Wysokość będzie zmieniała się kwartalnie w zależności od obowiązującego powyżej przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,
- ponadto przy obliczaniu wysokości pomocy uwzględniany jest wymiar czasu pracy.
Kiedy możesz skorzystać
1. Minimalny okres prowadzenia działalności
Przedsiębiorca musi prowadzić działalność gospodarczą co najmniej 2 miesiące żeby móc wyliczyć spadek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku, w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.
2. Skala spadku przychodów lub inne zmienne kwalifikujące do przystąpienia
Skala spadku obrotów gospodarczych, tj. spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym:
- nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu 2 kolejnych miesięcy w okresie po 01.01. 2020 r., do łącznych obrotów
- z analogicznych 2 miesięcy z roku ubiegłego w następstwie wystąpienia COVID-19, lub
- nie mniej niż o 25 %, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanego miesiąca w okresie po 01.01. 2020 r., w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.
3. Czy pomoc zależy od wielkości przedsiębiorstwa?
Nie.
4. Czy świadczenie łączy się z innymi świadczeniami w ramach tarczy antykryzysowej
Świadczenia mogą być łączone, jednakże pomoc nie może być uzyskana w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie tych samych tytułów wypłaty na ochronę miejsc pracy.
5. Czy skorzystanie z świadczenia wyklucza z możliwości skorzystania z innych?
Nie wyklucza, jeżeli nie są na ochronę miejsc pracy tych samych pracowników, z tych samych tytułów (wynagrodzenia, składki).
6. Skala utraty przychodów
Jedyny wskaźnikiem jest spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym.
7. Inne
- Przedsiębiorca nie może zalegać w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 r. (nie dotyczy sytuacji gdy przedsiębiorca zawarł umowę z ZUS lub otrzymał decyzję urzędu skarbowego w zakresie spłaty zadłużenia i ją realizuje).
- Wobec przedsiębiorcy nie mogą zachodzić przesłanki do ogłoszenia upadłości.
Co musisz przygotować
Dokumenty do wniosku wynikają z przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych do ustawy i są to dokumenty:
- kopia porozumienia,
- wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń,
- kopia pełnomocnictwa (o ile dotyczy).
Ponadto przedsiębiorca składa oświadczenia o:
- posiadaniu statusu przedsiębiorcy,
- wystąpieniu spadku obrotów gospodarczych,
- braku przesłanek do ogłoszenia upadłości,
- niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, FGŚP lub FP do końca III kwartału 2019 r.,
- nieubieganiu się i rezygnacji z ubiegania się o pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy,
- skorzystaniu ze zwolnień w opłacaniu składek na ZUS, o których mowa w ustawie COVID-19,
- odprowadzaniu składek na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń pracowników ujętych w wykazie pracowników dołączonym do Wniosku.
Materiały
https://www.gov.pl/web/gov/skorzystaj-z-dofinansowania-do-pensji-swoich-pracownikow